Proxecto EXCORAS
Expresión Corporal Aprendizaxe-ServizoTitulación
Grao en Mestre/a de Educación Infantil
Materia
Curso
3º curso
Profesorado
José Eugenio Rodríguez Fernández (coordinador)
Javier Rico Díaz
Cursos académicos de desenvolvemento
2018/2019; 2019/2020; 2020/2021; 2021/2022
Convocatorias
III, IV, V e VI Convocatorias de Proxectos de Innovación Educativa en ApS
O servizo á comunidade
As aprendizaxes
A reflexión
A avaliación
Vinculación con ODS
Difusión
O servizo á comunidade
Obxecto e finalidade do proxecto
Este proxecto combina a creación de recursos lúdico-educativos vinculados á motricidade infantil e á expresión e comunicación corporal co deseño e desenvolvemento de propostas didácticas para desenvolver con nenos e nenas de 0 a 6 anos (Etapa Educación Infantil).
Durante estes 4 anos do proxecto o servizo á comunidade desenvolveuse de forma directa presencial e/ou virtual coa Asociación Cultural Recreativa Os Tilos (Teo) e coa Rede de Centros Socioculturais de Santiago de Compostela. Non obstante, ao crear recursos on-line, o servizo estendeuse a moita máis poboación (nenos e nenas, familias, docentes, etc…).
Este proxecto intensificou a súa presenza social coa chegada da pandemia da COVID-19 pola necesidade de xerar recursos lúdico-educativo accesibles para a poboación infantil, familias e docentes, tanto durante o confinamento como no proceso de adaptación nas aulas ao novo contexto sociosanitario.
Responsabilidades asumidas polo alumnado
O alumnado organizouse en grupos de traballo tanto para a parte organizativa como para o deseño dos recursos e das actividades. En primeiro lugar sempre levan a cabo unha diagnose do contexto, intereses e motivación da comunidade á que se dirixe o proxecto. A continuación, levan a cabo accións de debate e discusión para fundamentar o proxecto e levar a cabo o seu deseño da man das entidades colaboradoras. Posteriormente, cada grupo de actividade e recursos deseña as súas propostas en torno ao contido das materias do Grao implicadas. Finalmente publícanse os recursos e desenvólvense as actividades no contexto real -excepto en período de restricións sanitarias- e realízase a avaliación correspondente e a difusión do proxecto.
En definitiva, o profesorado ten un papel de guía-mediador, pero o papel protagonista no deseño e desenvolvemento do proxecto teno o alumnado.
As aprendizaxes
Relación entre o servizo realizado e os contidos das materias
Este proxecto desenvólvese no marco das materias de “Motricidade Infantil” e “Didáctica da Expresión e Comunicación Corporal”, ámbalas dúas co terceiro curso do Grao en Mestre/a de Educación Infantil, no 1º e 2º semestre respectivamente.
De forma xeral, no contexto destas materias, os contidos abordados no proxecto son:
- Bases do desenvolvemento motor.
- Didáctica da motricidade infantil e da expresión e comunicación corporal.
- Deseño de propostas didácticas.
- Metodoloxías no proceso de ensinanza-aprendizaxe.
- O xogo como recurso metodolóxico.
- Valores sociais e persoais.
- Competencia dixital.
- A avaliación do proceso de ensino-aprendizaxe.
Actividades de preparación que o alumnado recibe antes ou durante o servizo
As primeiras sesións expositivas e interactivas das materias dedícanse á explicación de proxecto integrais e/ou interdisciplinares en Educación Infantil a través de, por exemplo, a aprendizaxe-servizo. Unha vez que coñecen o punto de partida, o alumnado decide se quere participar ou non na iniciativa. Nestes catro anos de duración do proxecto, excepto o alumnado de dispensa, todo o grupo decidiu participar no proxecto EXCORAS.
Isto facilita que durante o semestre, a medida que se vai desenvolvendo o ApS vanse realizando dinámicas formativas e de seguimento concretas en torno ao proxecto nas propias sesións expositivas e interactiva.
Competencias máis traballadas no desenvolvemento do proxecto
- Saber aplicar os coñecementos ao traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que soen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
- Ter a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
- Promover e facilitar as aprendizaxes na primera infancia, desde una perspectiva globalizadora e integradora das diferentes dimensións cognitiva, emocional, psicomotora e volitiva.
- Reflexionar sobre as prácticas de aula para innovar e mellorar a labor docente.
- Adquirir hábitos e destrezas para a aprendizaxe autónoma e cooperativa e promovela no alumnado.
- Coñecemento instrumental das tecnoloxías da información e da comunicación.
- Saber utilizar o xogo como recurso didáctico, así como deseñar actividades de aprendizaxe baseadas en principios lúdicos.
- Elaborar propostas didácticas que fomenten a percepción e expresión musicais, as habilidades motrices, o debuxo e a creatividade.
- Entender as necesidades e intereses da comunidade e deseñar propostas educativas para darlles cobertura.
A reflexión
A reflexión do proxecto levouse a cabo entre o profesorado e o alumnado durante todas as fases do proxecto. Nalgunhas sesións tamén participaron representantes das entidades colaboradoras e, durante a implementación do proxecto, semanalmente envían por correo electrónico as súas reflexións sobre o proceso.
As dinámicas de reflexión orientáronse a:
- Fase de diagnose: Debate sobre as necesidades do contexto no que se vai a levar a cabo a intervención, elementos do entorno que se deben ter en conta, visión sobre a dimensión e impacto do proxecto, establecemento das fases do proxecto.
- Fase de deseño: debate e discusión sobre as ideas propostas, análise de pros e contras, fío condutor de ser necesario, estrutura da proposta, distribución de tarefas e calendario.
- Fase de implementación: debate comparativo pre-post elaboración de recursos e desenvolvemento das actividades insitu (semana previa e posterior a cada hito para incidir nas diferenzas entre o que se prevía e o resultado).
- Fase de avaliación: repaso da planificación prevista comparando co proceso levado a cabo e co resultado final, incidindo nas causas dos acertos e dos erros cometidos.
A avaliación
Na avaliación participa tanto o profesorado das materias como o alumnado. Ás entidades colaboradoras tamén se lles pide unha valoración final do proxecto.
Para avaliar o proxecto establécense varios instrumentos:
- Memoria/portfolio compartido en TEAMS que, desde a primeira sesión ata a última, o alumnado vai cumprimentando segundo os fitos que se van establecendo. Este documento será avaliado polo profesorado.
- Cuestionarios on-line a cubrir polo alumnado:
- Avaliación inter-grupo. Cada grupo avalía a participación, implicación e calidade e pertinencia do traballo realizado polo resto dos grupos.
- Avaliación intra-grupo comisións de traballo. Cada persoa de cada grupo de comisión de traballo (web, comisión pedagóxica, blogs, comunicación, RRSS, etc.) avalia aos seus compañeiros e compañeiras de grupo.
- Avaliación intra-gupo actividades. Cada persoa de cada grupo de actividade (sesións e recursos TIC) avalia aos seus compañeiros e compañeiras de grupo.
- Autoavaliación.
A vinculación cos Obxectivos de Desenvolvemento Sostible

3. Saúde e benestar
Garantir unha vida sa e promover o benestar en todas as idades é esencial para o desenvolvemento sostible.

4. Educación de calidade
Garantir unha educación inclusiva, equitativa e de calidade e promover oportunidades de aprendizaxe durante toda a vida para todas as persoas.

5. Igualdade de xénero
Lograr a igualdade entre os xéneros e empoderar a todas as mulleres e nenas.

10. Redución das desigualdades
Reducir a desigualdade en e entre os países.

11. Cidades e comunidades sostibles

16. Paz, xustiza e institucións sólidas
Promover sociedades xustas, pacíficas e inclusivas.

17. Alianzas para lograr os obxectivos sostibles
Revitalizar a Alianza Mundial para o Desenvolvemento Sostible.
Difusión
Publicacións
Rodríguez-Fernández, J. E. (25 de mayo de 2018). Proyecto EXCORAS: Aprendizaje experiencial en el área de Didáctica de la Expresión Corporal (USC) [Comunicación en póster]. II Simposio Internacional de Aprendizaje-Servicio en la Universidad-Cuidando el aprendizaje y el capital social de los estudiantes. Universidade de Santiago de Compostela.
Rodríguez Fernández, J. E., Sotelino Losada, A. e Cambeiro Lourido, M. C. (2017). Proyecto Excoras: Expresión Corporal y Aprendizaje-Servicio en la Universidad de Santiago de Compostela. En V. Martínez, N. Melero, E. Ibáñez y M. C. Sánchez (Eds.), El aprendizaje-servicio en la universidad. Una metodología al servicio de la justicia social y el desarrollo sostenible (pp. 263-267). Comunicación Social.
Rico Díaz, J., e Rodríguez Fernández, J. E. (2021). As aventuras de Luli: expresión corporal e motricidade infantil a través da aprendizaxe-servizo. En D. Gonçalves, G. Gomes de Menezes, J. Fernández Rodríguez, C. Ricoy Lorenzo, M. Castro Rodríguez, S. López Gomez, J. Rodríguez Rodríguez, e X. Cid Fernández (Coords.), Atas do V Congresso Internacional – Fenda Digital: videojogos, a ludificação e a aprendizagem baseada em jogos (pp. 195-204). ESEPF. http://hdl.handle.net/20.500.11796/3104
Rico Díaz, J., e Rodríguez Fernández, J. E. (2020). #NÓSXOGAMOSNACASA, recursos lúdico-educativos para un confinamento en familia. Revista Galega de Educación, 36-39.
Enlaces
Curso 2019/2020: “#NÓSOXGAMOSNACASA”
Curso 2020/2021: “As aventuras de Luli”
Curso 2021/2022: “Oficios en miúdo”
Novas
Curso 2019/2020: “#NÓSOXGAMOSNACASA”
- https://www.usc.gal/gl/xornal/novas/usc-achega-recursos-educativos-balde-lina-pequenos-casa
- http://www.galiciaconfidencial.com/noticia/125417-alumnado-grado-educacion-infantil-crea-recursos-nenos-superan-13000-visualizacions
- https://www.lavozdegalicia.es/noticia/santiago/2020/04/30/usc-crea-banco-infantil-recursos-ludicos/0003_202004S30C6992.htm
- https://www.europapress.es/galicia/noticia-alumnos-grado-educacion-infantil-crean-recursos-ninos-superan-13000-visualizaciones-20200504200552.html
- http://infantilvincios.blogspot.com/2020/05/proposta-nos-xogamos-na-casa.html
- https://www.coruna.gal/informacionjuvenil/es/guia-de-recursos-enredatenacasa?argIdioma=es
Curso 2020/2021: “As aventuras de Luli”
- https://www.usc.gal/gl/xornal/novas/mellorando-expresion-corporal-motricidade-infantil-luli
- https://www.lavozdegalicia.es/noticia/pontevedra/pontevedra/2021/05/04/as-aventuras-luli-fomentar-actividad-fisica-ninos-0-6-anos/00031620148668279399442.htm
- https://www.escolasinfantisdegalicia.es/aescolainfantilnacasa/2021/05/19/as-aventuras-de-luli/
- http://santiagodecompostela.gal/hoxe/nova.php?lg=gal&id_nova=20508
- https://pontevedraviva.com/xeral/74549/aventuras-luli-raposa-actividade-fisica/?lang=es
- https://www.teo.gal/gl/actualidade/2021/o-concello-achega-aos-centros-escolares-o-proxecto-aventuras-de-luli
- https://www.adiantegalicia.es/costa-da-morte/2021/05/11/as-aventuras-de-luli-un-proxecto-para-activar-a-infancia.html
- https://vivepontevedra.es/el-proyecto-universitario-las-aventuras-de-luli-fomenta-la-actividad-fisica-perdida-por-la-pandemia-entre-los-ninos-de-0-a-6-anos
- https://obarbanza.gal/2021/05/seis-estudantes-de-noia-participan-no-proxecto-as-aventuras-de-luli/
Curso 2021/2022: “Oficios en miúdo”
- https://www.usc.gal/gl/xornal/novas/ciencias-educacion-fomenta-motricidade-expresion-corporal-crianzas-traves-oficios-tradicionais-galegos
- https://www.lavozdegalicia.es/noticia/santiago/santiago/2022/04/29/carmela-labrega-iniciativa-universitarios-santiago-dar-conocer-oficios-tradicionales-ninos/00031651232905002388724.htm
- https://www.nosdiario.gal/articulo/social/oficios-tradicionais-galegos-ao-servizo-do-desenvolvemento-motriz-das-crianzas/20220427155629141946.html
- https://www.elcorreogallego.es/tendencias/ciencias-da-educacion-fomenta-a-motricidade-con-oficios-tradicionais-CH11072880
- https://www.bisbarra.es/articulo/cultura/oficios-miudo-fomentando-motricidade-expresion-corporal-mais-cativos-traves-oficios-tradicionais/20220428115038001726.html
- https://www.diariodebergantinos.com/articulo/galicia/ciencias-da-educacion-fomenta-motricidade-e-expresion-corporal-das-crianzas-traves-oficios-tradicionais-galegos-3581170